4 februari

Året inleddes med en särskilt ordnad teaterföreställning på temat ”I Glömskans land” på den lilla teatern Östgötagatan 2. Den byggde på en intervjubok av författaren och journalisten Ylva Herholtz och skildrade några tyskfödda kvinnors tankar och erfarenheter efter ankomsten till Sverige efter kriget. Manusförfattaren och regissören Patrik Franke deltog också i den följande paneldiskussionen. Pjäsen sågs då av ca 100 medlemmar från Föreningen, Deutsche Gesellschaft, Deutscher Damenclub och Tyska Församlingen och uppfördes därefter vid flera föreställningar även utanför Stockholm.

18 februari

Ordnades ett studiebesök på det anrika och arkitektoniskt märkvärdiga Tändstickspalatset, finansmannen Ivar Kruegers förnämt undanskymda, art-déco-inspirerade högkvarter i centrala Stockholm. Intresset för denna exklusiva förevisning var stort: 65 deltagare kunde beredas plats, i två grupper. Eftersits följde på Restaurant Carousel, vid Operan.

22 mars

Årsmötet hölls traditionsenligt i Sällskapets lokaler vid Arsenalsgatan, varvid 79 medlemmar deltog. Årets festföreläsare var Sveriges ambassadör i Berlin, Per Thöresson, som höll ett mycket uppskattat anförande om sin syn på de svensk-tyska relationerna, som han ansåg vara ”bättre än någonsin”.

25 april

Sveriges Televisions Nyhetsredaktion på Gärdet besöktes, där först lokaler och anläggningar presenterades av utrikeschefen Ingrid Thörnqvist – själv tidigare Berlin-korrespondent – och därpå ett samtal följde mellan henne och tyska mediebolaget ARD:s Stockholms-korrespondent med ansvar för Norden och Baltikum Christian Stichler. Temat var ”Nyhetsrapportering om Tyskland och Sverige” och gav många intresserade frågor. Maximalt möjliga antal medlemmar (56) deltog, i två grupper, i detta exklusiva arrangemang, som följdes av lätt supé i företagets utmärkta restaurang Gourmedia.

15 juni

Årets sommarutflykt genomfördes, denna gång till Nynäs Slott, söder om Stockholm, vilket länge tillhört den framstående släkten Gripenstedt, vars insatser för trakten och Riket skildrades åskådligt bl. a. vid en dramatiserad visning. Fina promenader, ett levande lantbruk och en trivsam restaurang, allt i finaste väder, gladde de 25 deltagarna. På hemresan gjordes en kort visit också i Trosa. 18 september ordnades i samarbete med Goethe-Institutet och med anledning av Nationalmuseums
återinvigning ett föredrag om museets tyske arkitekt August Stüler. Två mycket initierade anföranden hölls av arkitekten Rasmus Waern och Nationalmuseums curator Helena Kåberg i Goethe-Institutets lokaler.
Föreningen bjöd på förfriskningar i anslutning till den livfulla presentationen, som lockade ca 70 åhörare, varav 37 från Föreningen.

Lufthansa-koncernens Sverige-chef Håkan Bäverstrand redogjorde för det aktuella ämnet ”Flyget och framtiden – hur skall Lufthansa-gruppen möta nya utmaningar?”. Detta samarrangemang med Tyska Skolan samlade ett femtiotal åhörare, som efter en livlig anslutande frågestund serverades landgång och förfriskningar i skolans lokaler.

28 november

Anordnades en Romansafton med tysk musik i Barockhallen på Historiska Museet, med framträdande av den unge barytonsångaren Sebastian Duran, ackompanjerad av den kände pianisten Magnus Svensson. Detta föregicks av en träff med förfriskningar i museets imponerande Guldrum. Till det högklassiga arrangemanget, som samlade 72 personer, hade inbjudits också Deutsche Gesellschaft, Deutscher Damenclub, Svensk-Österrikiska Föreningen och Schweizerklub Stockholm.